4
4
2
5
1

توجه : کلیه ی پیام های رد و بدل شده میان کاربران محترم سایت، باید مطابق و بر اساس قوانین و عرف کشور بوده و در هر حال موازین اخلاق و شرع را رعایت نماید. بدیهی است ، به هر نحو از انحاء ، مقامات ذیصلاح درخواست دسترسی به این صفحه را داشته باشند ، عیناً مطالب مورد نظر به آنها ارائه خواهد شد.

ارسال انصراف
دیگر آثار
0
0
0
3
1
5
3
1
3
شور
مجيد مصطفوي (ماجد)
1
0
0
3
0
0
دفتر شعر دلنوشته ها


تاریخ ایجاد : 1395/2/7 - 13:41:45
آخرین ویرایش : 1395/2/7 - 13:45:22
تعريف نقد-انواع نقد



نقد در لغت به معني « جدا كردن دينار و درهم سره
از ناسره و تميز دادن خوب از بد و بهين چيزي برگزيدن » است .
در اصطلاح ادب، تشخيص محاسن و معايب سخن
و نشان دادن بد و خوب اثر ادبي است.
اهميت و فايده
ي نقد ادبي

1 – نقد ادبي امكان درك نكته هاي بديع و لطيف آثار را
فراهم مي كند در نتيجه خواننده مي تواند از مطالعه ي آثار ادبي بهره و لذت ببرد.

2 – ارزش واقعي، آثار ادبي را
آشكار مي كند و مشخص مي كند كه رعايت چه قواعد و اصولي سبب شده تا اثري مورد قبول
واقع شود و يا وجود چه عواملي سبب شده تا اثري مورد بي اعتنايي قرار گيرد.

3– نقد ادبي، مانع از آن مي
شود كه گزافه گويان و مدعيان دروغين بتوانند آثار بي ارزش خود را به جويندگان و
طالبان هنر عرضه كنند.

4 – نقد ادبي، وقتي مفيد خواهد
بود و ارزش و اهميت دارد كه دور از شايبه ي اغراض باشد.

5 – نقد ادبي، گذشته از اين كه
سازنده و داراي اهميت فراوان است گاهي خود،نوعي آفرينش هنري نيز محسوب مي شود.
حدود و امكان
نقد ادبي

نقد ادبي، بررسي همه جانبه و كامل يك اثر ادبي است. از اين دو اكتفا
كردن به شكل ظاهري اثر يعني توجه به نقد لغوي كافي نيست و منتقد مي بايد به بحث در
باب جوهر و معني و مضمون يك اثر ادبي نيز بپردازد ( نقد معني ) و هدف و غرض خاص
شاعر يا نويسنده را باز گو كند.

- اغلب مردم، ذوق را ملاك سنجش آثار ادبي
دانسته اند و به همين دليل است كه غالباً در ميان مردم در تعيين بهترين شاعر يا
نويسنده اختلاف هست.
- منتقد بايد با ديد و وجدان علمي و دور
از هر نوع نظر شخص و با ميزان هاي منطقي و علمي به كار نقد و نقادي بپردازد و نقد
خود را از هر نوع شايبه ي غرض دور نگه دارد كه لازمه ي اين كار هم آن است كه ابتدا
آثاري كه در ادبيات جهان در نزد اكثر مردم به عنوان اصلي و خالص و قابل قبول
شناخته شده اند چنان كه بايد معلوم شوند. كامل ترين نوع نقد آن است كه بر كامل
ترين شناخت و جامع ترين ديدها مبتني باشد.













!انواع نقد يا مكتب هاي نقادي



نقد
ظاهري

نقدهايي كه مربوط به شكل ظاهر و صورت هاي عيني يك اثر ادبي است.
مانند : نقد لغوي، نقد فني
و نقد زيبايي شناسي

نقد لغوي

بررسي و ارزيابي كاربرد زبان و اصول و قواعد آن در يك اثر ادبي
است و مربوط به همه آثار ادبي است، چه نظم و چه نثر
نقد
فني

بررسي چگونگي كاربرد فنون بلاغي در شعر و نثر و ميزان ارزش و
اعتبار آنها است.
نقد
زيباشناسي

بررسي جوهر هنر، به دور از محتواي خاص آن است. ريشه و اساس اين
شيوه نقادي را در اروپا مي توان در نظريه هاي «كالريج» انگليسي و «ادگار آلن پو»
آمريكايي جست و جو كرد.
نقد
معنايي

نقدهايي كه با محتوا و درون مايه اثر ادبي ارتباط دارد.
مانند : نقد اخلاقي، نقد
تاريخي، نقد اجتماعي و نقد روان شناسي
نقد
اخلاقي

نقد اخلاقي كه در آن ارزشهاي اخلاقي را اصل و ملاك نقادي شمرده
اند شايد از قديمي ترين شيوه هاي نقد ادبي است. افلاطون در شعر و درام به تأثير
اخلاقي و اجتماعي اثر توجه مي كند. ارسطو نيز معتقد است كه هدف شعر، خاصه تراژدي،
بايد تصفيه و تزكيه نفس باشد.
در اروپا، اهل كليسا در قرون وسطي شعر
را به واسطه آن كه در خدمت اخلاق نبوده است، غذاي شيطان و مايه فساد و ظلالت مي
دانند.
نقد
اجتماعي

عبارت است از نشان دادن ارتباط ادبيات با جامعه و تأثير جامعه
در ادبيات و همچنين تأثير ادبيات در جامعه. «ميپوليت تِن» از منتقدان مشهور نقد اجتماعي
است و ادبيات را محصول سه عامل مي داند:

زمان
محيط اجتماعي
نژاد
آثار شاعران زير را مي توان با شيوه نقد
اجتماعي نقد كرد: فردوسي، مولوي، سنايي و عطار كه هر كدام به طرح مشكلات اجتماعي و
اخلاقي زمان خود پرداخته اند.

نقد اجتماعي در دوره بيداري يعني از
اوان مشروطيت چه در شعر و چه در نثر رواج مي يابد. از شاعران و نويسندگان معروف
اين دوره مي توان به اديب الممالك فراهاني، علي اكبر دهخدا، ملك الشعراي بهار، زين
العابدين مراغه اي و ... اشاره كرد. امروزه غالباً شعر و داستان و نمايشنامه را از
ديدگاه نقد اجتماعي مورد بررسي قرار مي دهند و آن را از معتبرترين انواع نقد به شمار
مي آورند.
نقد
تاريخي

اگر منتقدي براي تحليل اثر ادبي، حوادث يا امور مربوط به تاريخ
را مورد بررسي قرار دهد و به بحث در باب حيات شاعر و معاصران او و يا روابط او با
هم عصران و يا احياناً به تحقق در باب اسناد و مدارك و چند و چوني صحت و سقم نسخه
يا نسخ كتاب و چگونگي وجود تحريف و تصحيف و تصحيح اثر و جست و جوي اشارات و حوادث
تاريخي و به بحثهايي از اين قبيل بپردازد، به نقد تاريخي پرداخته است.

«نقد تاريخي در واقع وسيله تحقيق در
تاريخ ادبيات محسوب مي شود.»
نقد
روان شناسي

در اين شيوه، نقاد سعي مي كند جريان باطني و احوال دروني شاعر
و نويسنده را ادراك و بيان نمايد و قدرت و استعداد هنري و ذوق و قريحه او را بسنجد
و نيروي عواطف و تخيلات وي را تعيين نمايد و از اين راه تأثيري را كه محيط و جامعه
و سنتها و مواريث در تكوين اين جريانها دارند مطالعه كند.
بررسي روان شناسانه از قديم ترين ايام
به ويژه در درام و قصه مورد توجه بوده است و در اروپا كساني مانند: راسين، شكسپير،
ايبسن، مترلينگ و داستايوسكي بدان پرداخته انداز دانشنامه رشد
{{userViewCount}}
{{likeCount}}
{{rateAvg}}
  • نظر ارسالی شما پس از تایید صاحب اثر در سایت نمایش می یابد
  • نظرات شامل مطالب توهین آمیز اجازه انتشار ندارند
  • برای ارسال نظر باید با مشخصات خود وارد سایت شوید یا در سایت ثبت نام کنید
نظرات (0)
بیا
محمد علی سلیمانی مقدم
گور
ابراهيم نصرالهي
ذخیره انصراف

بطور پیش فرض این مطلب در صفحه اصلی سایت به مدت یک هفته تبلیغ خواهد شد

بطور پیش فرض انتخاب ستون سمت چپ یا راست به عهده خود برنامه است

ارسال انصراف